اپلیکیشن
در حال خواندن
واتس‌اپ یا وی‌چت، کدام سودآورتر است؟
0

واتس‌اپ یا وی‌چت، کدام سودآورتر است؟

توسط امین بهره مند۴ آبان ۱۳۹۴

امروزه یکی از پر کاربرد‌ترین اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزار‌های ارتباطی نظیر تلگرام و واتس‌اپ است که جای پیامک را گرفته است. در زمینه تعداد این اپلیکیشن‌ها هیچ کمبودی احساس نمی‌شود. اگر سری به پلی‌استور بزنید، با انبوهی از این نرم‌افزار‌ها رو به رو خواهید شد. معمولا میزان محبوبیت یک اپلیکیشن را بر اساس تعداد کاربرانش می‌سنجند. برای مثال واتس‌اپ به عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن ارتباطی، حدود ۹۰۰ میلیون کاربر ماهانه دارد. اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که در آینده نزدیک، اپلیکیشن‌های ارتباطی بر روی این موضوع که از هر کاربر چه مقدار درآمد می‌توانند داشته باشند، تمرکز خواهند کرد.

در ادامه با تکنوتاچ همراه باشید.

در واقع این دقیقا همان نوع نگاهی است که اپلیکیشن‌های پیامرسان آمریکایی به دنبال آن هستند. در کنفرانس WSJD عنوان شد که اپلیکیشن چینی وی‌چت از هر کاربر حدود ۷ دلار درآمد دارد. پس از این اپلیکیشن، Kakao Talk با درآمد ۴٫۲۴ دلار از هر کاربر و لاین با درآمد ۳٫۱۶ دلار از هر فرد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. واتس‌اپ با وجود تعداد کاربران بالای خود، از هر کاربر به طور میانگین تنها ۶ سنت درآمد دارد. وایبر ۱ سنت به ازای هر کاربر و اپلیکیشن پیام‌ رسان فیس‌بوک، هیچ درآمدی ندارد. این به آن معنی است در حالی که وی چت از ۶۰۰ میلیون کاربر خود حدود ۴٫۲ میلیارد دلار سود کسب می‌کند و لاین از ۲۰۰ میلیون یوزر خود، سود ۶۳۲ میلیون دلاری عایدش می‌شود، واتس اپ از ۹۰۰ میلیون کاربر خود تنها ۵۴ میلیون دلار سود کسب می‌کند.

تفاوت به این خاطر ایجاد شده است که واتس‌اپ اشتراک سالانه دارد. در حالی که اپلیکیشن‌های آسیایی مانند وی‌چت و لاین با فروش استیکر‌ها و بازی‌ها و برنامه‌های درون اپلیکیشنی، برای خود سود جمع کرده‌اند. اپلیکیشن پیام رسان فیس‌بوک نیز قصد دارد از طریق فروش استیکر به سود دست پیدا کند، لکن فی الحال تمامی استیکر‌های این نرم‌افزار ارتباطی رایگان است. همچنین این اپلیکیشن تعداد زیادی برنامه درون خود تعبیه کرده است، اما هیچ کدام آن‌ها از طریق فیس بوک به فروش نرسیده است و سودی عاید این شرکت نکرده است.

صنعت اپلیکیشن‌های پیام رسان روز به روز در حال پیشرفت است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۸ علاوه بر ۵۷۹ میلیون کاربر فعلی آفریقا و خاور میانه و همچنین ۲۶۵ میلیون کاربر آسیا، ۱٫۱ میلیارد کاربر جدید به استفاده از این اپلیکیشن‌ها روی بیاورند. اتفاقی که می‌تواند سود اقتصادی هنگفتی برای سرویس‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها به همراه داشته باشد.

یک پاسخ بدهید